Vol 4, No 2 (2017): Autumn (November)
FENTTARHATÓSÁG AZ ÖKOFALVAK PÉLDÁJÁN KERESZTÜL (EGY PRIMER KUTATÁS RÉSZEREDMÉNYEINEK ISMERTETÉSE)
SUSTAINABILITY THROUGH THE EXAMPLE OF ECO- VILLAGES
Abstract
A tanulmány két ökofalu példáján mutatja be, hogy az ott élő emberek élete mennyiben különbözik, hogyan használják fel a leghasznosabban és legkörnyezetkímélőbben a rendelkezésükre álló erőforrásokat. Példaként az egyik legnagyobb magyarországi ökofalu, a Budapesttől 45 km-re található Galgahévíz valamint a Baranya megyében található Gyűrűfű kerül bemutatásra.
The study illustrates how the life of people living there differs, how to use the resources most ineffective and environmentally friendly. As an example, one of the largest eco-village in Hungary, Galgahévíz, 45 km from Budapest, and Gyűrűfű in Baranya county, will be presented.
Keywords
Kulcsszavak: fenntarthatóság, ökofalvak, megújuló energiaforrás, közösségi összefogás, Gyűrűfű és Galgahévíz,
Keywords: sustainability, eco-village, renewable energy, community engagement, Gyűrűfű and Galgahévíz,
References
[1] | JACKSON R. - JACKSON H. (2016): THE GLOBAL ECOVILLAGE NETWORK: Focal Point for a Global Movement.Communities, No.171. pp.13 |
[2] | ROTH C. (2012): An Ecovillage Future. Communities, No.156. pp.11 |
[3] | DREGGER L. (2016): ECOVILLAGES WORLDWIDE- Local Solutions for Global Problems. Communities, No.171.pp.18 |
[4] | JOUBERT K. A. (2016): OVERCOMING APARTHEID- The Global Ecovillage Network, No.171. pp.10 |
[5] | FARKAS J. (2013): Ökofalvak- betekintés egy kutatási projektbe. Néprajzi látóhatár, Vol.22 No.3. pp.4-6 |
[6] | SIMON M. (2000): Ökofalvak. Országépítő, Vol.11 No.1-2. pp.27 |
[7] | www.elofaluhalozat.hu |
[8] | TRAINER T. (2000): The Global Ecovillage Movement: The simpler way for a sustainable society. SocialAlternatives, Vol.19 No.3. pp.22 |
[9] | CUNNINGHAM P. A.- WEARING S. L. (2013): The Politics of Concensus: An Exploration of the CloughjordanEcovillage, Ireland. Cosmopolitan Civil Societies Journal, Vol.5 No.2. pp.1Urbán-Falusi Dóra, Kőszegi Irén Rita210 |
[10] | DOMÁN SZ.- TAMUS A. - TOTTH G. (2009): Marketing alapok. SALDO Kiadó, Budapest, 117-140. o. |