VOL 3, NO 1 (2016): SPRING (APRIL)
THE CURRENT STATE AND DEVELOPMENT POTENTIALS OF ROAD HAULAGE IN HUNGARY
Abstract
Having entered the 21st century, we can note a growing role for logistics. As a consequence of the political, historical and economic changes taking place in the 20th century, companies are moving their production units to several countries thereby dividing up the production processes. The strengthening of this process would not have occurred without the creation of the single market of the European Union since the elimination of borders and European integration have been of fundamental importance in this process. This territorial realignment and the subsequent growth make it necessary that the raw materials and matrices used in the manufacturing processes as well as the semi-finished and finished goods reach the factories and warehousing centres located in different countries at the right time and in the required quantity and quality to satisfy the needs of production processes and customers. Expectations towards the reliability of transporting processes have been continually on the rise, therefore companies specialised in this sector have also had to continuously improve the quality of their services. These developments and endeavours have spurred companies involved in transport and forwarding to constantly reassess the utilisation level of their capacities and urged them to find optimum involvement of their resources in the processes of the supply chain.
Keywords
Keywords: competitiveness, electronics, distance-based toll, system, price competition,
References
[1] | Európai Bizottság [2014]: A bizottság jelentése az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az uniós közúti szállításipiac helyzetéről. |
[2] | Cziráki, T. [2014]: HU-GO - Új magyar útdíjrendszer tehergépjárművek részére. [Online]. Available:http://publikaciok.lib.uni-corvinus.hu/publikus/szd/Cziraki_Tamas_2014.pdf. [Megtekintés: 2015. július 23]. |
[3] | Duma, L. és Karmazin, Gy. [2013]: A használatarányos útdíj bevezetésének várható hatása a saját számlásvállalatok stratégiai döntéseire. Közlekedéstudományi Szemle, Vol. LXIII. No. 2. pp. 4-10. |
[4] | Hetyei, J. [2009]: ERP rendszerek Magyarországon a 21. században. Computerbooks Kiadó, Budapest, |
[5] | Karmazin, Gy. [2011]: The introduction of fleet management system (FMS) in BI-KA Logistics Ltd. Economica. Vol.IV. pp. 13-18. |
[6] | Karmazin, Gy. [2013]: A használatarányos útdíj magyarországi bevezetésének hatásai a piac szereplőire.Logisztikai Évkönyv. pp. 237-242. |
[7] | Karmazin, Gy. és Szécsi, G. és Gál, I. és Nagy, J. [2013]: A hazai fuvarozók helyzete és kilátásai Európában.Logisztikai Híradó, Vol. XXIII. No. 1. pp. 38-40. |
[8] | Komáromi N. [2006]: Marketing-logisztika. Akadémiai Kiadó, Budapest, |
[9] | Kovácsné Á. J. [2013]: Az e-útdíj és az iparűzési adó. [Online]. Available: http://ado.hu/rovatok/ado/az-e-utdij-es-aziparuzesi-ado. [Megtekintés: 2015. július 23]. |
[10] | Körmendi, L. és Pucsek, J. [2008]: A logisztika elmélete és gyakorlata. SALDO Pénzügyi Tanácsadó ésInformatikai Zrt., Budapest, |
[11] | Krausz, J. [2013]: Az e-útdíj túl van a harmadik hónapon. Autóközlekedés. Vol. XXV. No. november 4. pp. 6-7. |
[12] | Márton, J. [2013]: INTER1 Az útdíj hitelprogram - kedvezményes hitel, még egyszerűbben. [Online]. Available:http://www.utdijhitel.hu/. [Megtekintés: 2015. július 23]. |
[13] | Navigátor, [2015]: Vol. 22. No. 4. pp. 32. |
[14] | Oláh, J. [2015]: A közúti fuvarozás és szállítmányozás kihívásai napjainkban. Jelenkori Társadalmi és GazdaságiFolyamatok. Vol. X. |
[15] | Oláh, J. and Rónay-Tobel, B. [2013]: Az e-útdíj bevezetésének körülményei és hatásai a közúti fuvarozásra.Logisztikai Évkönyv. Magyar Logisztikai Egyesület, pp. 126-133. |
[16] | Szabó, Z. [2013]: Konfliktusok helyett megoldandó feladatok. Magyar Közlekedés. Vol. XXI. évf. 3. pp. 3. |
[17] | Szegedi, Z. [2003]: Logisztikai menedzsereknek. Kossuth Kiadó, Budapest, |
[18] | Szegedi, Z. és Prezenszki, J. [2008]: Logisztika-menedzsment. Kossuth Kiadó, Budapest, |