Gradus

The journal "Gradus" (eISSN 2064-8014) publishes original papers of high scientific value in wide range of topics including all areas of natural sciences, engineering of all kinds, computer science, horticulture, environmental engineering, pedagogy, didactics, and economics. Both the theoretical and applied fields of computer science and mathematics are welcomed as well.

The journal publishes only research papers and all the articles cover the practical application of ideas advancing through case studies, experiments, or systematic comparisons with approaches having already been in practice.

Occasionally, special issues are devoted to topics of particular interests and proposals to such issues are invited.

Gradus is a peer-reviewed online journal, published twice a year in Spring and Autumn, i.e. in one volume/year with two issues.

Gradus is currently abstracted and indexed by Google Scholar, CiteFactor


Vol 4, No 1 (2017): Spring (April)

Table of Contents

Arts and Humanities

Levéltárak a tudományos kutatások szolgálatában PDF
Tamás Fülöp 5-13
Hollandia és a tenger PDF
István Ujlaky 14-25
Musikalische Bildung. Deutsche und französische Tradition im Überblick PDF
Dameien Sagrillo 26-35
Ein überzwerches Lob einer schönen Drama PDF
Brigitte Hager 36-42
A történelmi emlékezés változatai a német ifjúsági irodalomban PDF
Sarolta Lipóczi Csabai 43-47
A Hős útjai PDF
László Pál Galuska 48-57
A Másodlagos Teremtés Kulturális Háttere - A Kezdetektől Platónig PDF
Mirkó Feleky 58-64
Az ismeretlen Petelei – Egy magyar elbeszélő életrajzi legendái PDF
Dóra Bárdos 65-88
A mesemondók titkairól PDF
József Bárdos 89-94
Az óvodai elbeszélés műfajhasználatának kutatása PDF
Frida Szórád 95-106
Metaképek és Farkas Antal Jama munkái PDF
Lóránd Ragó 107-116
A reklámozás mint társadalmi kommunikáció PDF
Edina Molnár 117-122
Német és orosz helyzetmondatok kontrasztív vizsgálata PDF
Éva Csák 123-130
Alice Walker és Toni Morrison művei fordításainak összehasonlítása angol – magyar - német- orosz párhuzamos korpuszok vizsgálatának módszerével PDF
Krisztina Csatlós 131-143
Reading Models in L1 and L2 PDF
Szilvia Tánczikné Varga 144-156
Output No 1 of BleTeach Project: Good Practice Examples and Blended Learning Concepts in Teachers´ CPD in Hungary PDF
Ildikó Szabó, Veronika Szinger 157-164
Self-regulation in young learners’ vocabulary learning 167 PDF
Judit Hardi 165-173
Anyanyelvoktatás – miért és hogyan? PDF
István Kozmács 174-182
Hallás utáni szövegértés fejlesztése interaktív meséléssel PDF
Tímea Szatmáriné Márton 183-193
Az ifjúságügy mint több diszciplínára épülő terület PDF
Ádám Nagy 194-197
Az ifjúságsegítő képzés tudományági orientációja szakmai és képzési követelmények tükrében PDF
Ágnes Horváth 198-204
Inclusive Classroom Experienses in New York City PDF
Judit Kerekes 205-215
A programozási készségek vizsgálata középiskolában és a felsőoktatásban PDF
Róbert Pap-Szigeti 216-222
Társadalom és migráció az 1869. évi népszámlálás eredményei alapján egy zempléni mezővárosban, Sztropkón PDF
Róbert Bagdi 223-228
A mobilitás igénye különböző tanulási környezetekben PDF
Ildikó Miskolczi 284-290

Engineering

A lean szemlélet eszköztára PDF
Annamária Koncz 229-241

Agriculture

A levegőben terjedő kórokozók gombák teljes körű előrejelzésének lehetőségei a hazai növénytermesztésben PDF
Donát Magyar, Ottó Pálmai, Kristóf Antal, Balázs Gyulai, Péter Kemény, Sebestyén Dóra, József Nánási, Csaba Szőke 242-251
Archeofiton fajok felhasználása az ökológiai indikációban PDF
Károly Ecseri, Péter Honfi 291-294

Computer Science

Elektromos készülékek statisztikai paramétereinek becslése időpont alapján PDF
Zénó Dömötör, Lóránt Kovács, Rajmund Drenyovszki 252-257
Szupravezetők alapjai és alkalmazása PDF
Krisztián Bársony 258-271
Survey on Software Defined VANETs PDF
Sara I. Boucetta, Csaba Zsolt Johanyák, László Károly Pokorádi 272-283