Gradus

Vol 4, No 2 (2017): Autumn (November)

 

KORSZERŰ ELEKTROMOS PROPULZIÓ RENDSZEREK A REPÜLÉSBEN

OVERVIEW OF CUTTING EDGE ELECTRIC PROPULSION SYSTEMS IN AVIATION


Kis Dávid , Papp János , Kereszty Balázs

Abstract

Az elmúlt 10 évben a fenntartható légi közlekedés érdekében számos nemzetközi szabályozás jött létre, amelyek hamarosan megújítják a repülés technológiáját. Az egyik legismertebb tanulmány, az AGAPE 2020 a propulziós rendszerek fejlesztését kiemelten kezeli. A csökkentett vagy zéró károsanyag-kibocsátású propulzió a hajtáslánc valamilyen szintű villamosítása nélkül elképzelhetetlen. Cikkünkben azokat az energiaforrásokat és/vagy energia-átalakítókat részletezzük, amelyek alkalmasak lehetnek a nagy energia- és teljesítménysűrűségű villamosított repülőgépek kialakítására.

In the past 10 years many international regulations have been made in order to achieve sustainable air transport, which will soon reform aviation technologies. AGAPE 2020 - one of the most famous projects in the field - highlights the need of urgent propulsion system development. The electrification of aircraft drivetrains is required to reach zero or low pollutant emissions. Possible state-of-the-art energy sources and converters of aircrafts with high specific energy and specific power are collected in this article.


Keywords

Kulcsszavak: propulzió, hibrid, akkumulátor, tüzelőanyag-cella (PEFC), Ragone-diagram,

Keywords: propulsion, hybrid, battery, fuel cell (PEFC), Ragone Diagram,


References

[1] Wells, NASA Green Flight Challenge: Conceptual Design Approaches and Technologies to Enable 200 PassengerMiles per Gallon, American Institute of Aeronautics and Astronautics,
[2] Pornet, Isikveren, Conceptual design of hybrid-electric transport aircraft, Progress in Aerospace Sciences 79, 2015,pp. 114–135
[3] Muller, AGAPE PROJECT FINAL REPORT Publishable Summary, AeroSpace and Defence Industries Associationof Europe, 2010
[4] Isikveren, Pre-design Strategies and Sizing Techniques for Dual-Energy Aircraft, Aircraft engineering andaerospace technology, 2014, DOI: 10.1108/AEAT-08-2014-0122
[5] Rao, et.al., A Hybrid Engine Concept for Multi-fuel Blended Wing Body, Aircraft Engineering and AerospaceTechnology Journal, Vol. 86, Issue 6, 2014, DOI: 10.1108/AEAT-04-2014-0054
[6] Kuhn, et.al., PROGRESS AND PERSPECTIVES OF ELECTRIC AIR TRANSPORT, 28th International Congress ofthe Aeronautical Sciences, 2012, ISBN 978-0-9565333-1-9
[7] Kuhn, et.al., FUNDAMENTAL PREREQUISITES FOR ELECTRIC FLYING, Deutscher Luft- undRaumfahrtkongress, 2012, DocumentID: 281440
[8] Halmágyi, A Lithium-ion Nano technológia, Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar, 2015
[9] Magnus: elektromosan, MTI, 2016 http://iho.hu/hir/magnus-elektromosan-160419
[10] Kallas, Quinn, Flightpath 2050 Europe’s Vision for Aviation, European Comission, 2011, ISBN 978-92-79-19724-6
[11] Henke, Groot, Wachenheim, Strategic Research & Innovation Agenda, 2017 Update, Volume 1, ACARE, 2017
[12] Martini, Lentsch, Kursell, World’s first serial hybrid electric aircraft to fly at Le Bourget, 2011, AXX201106.66 e



Copyright (c) 2019 Gradus