Gradus

Vol 4, No 2 (2017): Autumn (November)

 

KORSZERŰ LEMEZANYAGOK MECHANIKAI VIZSGÁLATAI

MECHANICAL TESTS OF MODERN SHEETMETALS


Béres Gábor , Hareancz Ferenc , Weltsch Zoltán

Abstract

A cikk három különböző lemezanyag szilárdsági és alakíthatósági vizsgálatait mutatja be szabványos próbák alkalmazásán keresztül. Munkánk során a járműipar számára egyre nagyobb fontossággal bíró növelt szilárdságú DP600-as acél és 6061-es típusú nemesített alumínium, illetve a karosz- szériagyártásban egyre inkább háttérbe szoruló DC04 lágyacél lemezanyagok szakító- és mélyítővizsgálatainak eredményeit foglaltuk össze. Ezek alapján arra lehet következtetni, hogy míg az r képlékenységi anizotrópia tényező és az n keményedési kitevő tekintetében a három teljesen különböző előélet és vegyii összetétel láthatóan kiütközik, addig a mélyíthetőségi jellemzők terén felfedezhető némi kapcsolat a vizsgált anyagok között.

This study is about standard strength and formability investigations of three different sheet metal materials. Tensile and dome height tests were carried out on DP600 steel, Al6061 aluminum and DC04 steel materials. Former two materials have increasing importance in the automotive industry day-to-day, while the latter one gradually loses its significance. The results show obvious discrepancy refer to the Lankford-number (r) and the strain hardening exponent (n) due to the three dissimilar manufacturing technology and chemical composition. Besides, in the field of dome height tests, some kind of relationship can be discovered somewhat, between the studied materials.


Keywords

Kulcsszavak: DP600, Al 6061, DC04, alakíthatóság, mélyíthetőség,

Keywords: DP600, Al 6061, DC04, formability, dome height,


References

[1] Philippa M. Horton, Julian M. Allwood: Yield improvement opportunities for manufacturing automotive sheet metalcomponents, Journal of Materials Processing Tech. 249 (2017) 78–88.
[2] Budai D., Tisza M., Kovács P. Z.: Autóipari alumínium ötvözetek alakíthatóságának vizsgálata növelt hőmérsékletűalakítás esetén, GÉP, LXVII. 2016, 23-28.
[3] J. Hirsch: Aluminium in Innovative Light-Weight Car Design, Materials Transactions, Vol. 52, No. 5, 2011, 818-824.
[4] M. A. Omar: The Automotive Body Manufacturing Systems and Processes, 2011, John Wiley & Sons, 61.
[5] Han HN., Clark JP.: Lifetime costing of the body-in-white: steel vs.aluminium, JOM 1995; 47(5):22–8.
[6] S. Keeler, M. Kimichi: Advanced High Strength Steels Application Guidelines Version 5.0, WorldAutoSteel, 2014.
[7] X. Sun, K.S. Choi, A. Soulami, W.N. Liu, M.A. Khaleel: On key factors influencing ductle fractures of DP steel,Materials Science and Engineering A 526, 2009, 140–149.
[8] F Ozturk, A Polat, S Toros, R C Picu: Strain Hardening and Strain Rate Sensitivity Behaviors of Advanced HighStrength Steels, Journal of Iron and Steel Research, International. 2013, 20(6): 68-74.
[9] W.J. Dan, Z.Q. Lin, S.H. Li, W.G. Zhang: Study on the mixture strain hardening of multi-phase steels, MaterialsScience and Engineering A 552, 2012, 1–8.
[10] R. Pearce: 4000 years of sheet metal forming, Formability of Metallic Materials – 2000 A.D., ASTM SpecialTechnical Publication 753, (1982.) pp. 3-18.
[11] Tisza Miklós: Anyagvizsgálat, Miskolci Egyetemi Kiadó (2010)
[12] Kovács P. Z., Tisza M.: Korszerű alakíthatósági vizsgálatok, Tanulmány, készült a TÁMOP-4.2.2.A-11/1 KONV-2012-0029 Járműipari anyagfejlesztések project keretében, Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar,2011.
[13] Kovács P. Z.: Alakítási határdiagramok elméleti és kísérleti elemzése, PhD értekezés, Miskolci EgyetemGépészmérnöki és Informatikai Kar, 2012.



Copyright (c) 2019 Gradus