Gradus

Vol 4, No 2 (2017): Autumn (November)

 

ÜZLETI INTELLIGENCIA AZ ÉRTÉKTEREMTÉS SZOLGÁLATÁBAN

BUSINESS INTELLIGENCE IN THE DEVELOPMENT OF VALUE ESTABLISHMENT


Szedmákné dr. Lajtai Virág

Abstract

Jelen tanulmányban bemutatom az üzleti intelligencia fogalmát, megoldásait és elterjedésének problémáit Magyarországon. Négy tényezőn keresztül vizsgálom a hazai vállalkozások felkészültségét az üzleti intelligencia megoldások alkalmazására.

In this paper I present the concept of business intelligence, its solutions and the problem of its spread in Hungary. Through four factors, I examine the preparedness of domestic enterprises to apply business intelligence solutions.


Keywords

Kulcsszavak: üzleti intelligencia, érték, döntés, információ, ERP,

Keywords: business intelligence, value, decision, information, ERP,


References

[1] Kővári A. (2007). Üzleti intelligencia (Business Intelligence, BI) fogalma. Available:http://www.biprojekt.hu/Uzleti-intelligencia-Business-Intelligence-BI.htm [2017.06.15.]
[2] Sántáné-Tóth E., Bíró M., Gábor A., Kő A., Lovrics L. (2008). Döntéstámogató rendszerek. Budapest: Panem.pp.122-190
[3] Gökhan Silahtaro?lu, Nihat Alayoglu (2016): Using or Not Using Business Intelligence and Big Data forStrategic Management: An Empirical Study Based on Interviews with Executives in Various Sectors Procedia -Social and Behavioral Sciences, Volume 235, Pages 208-215
[4] Kövesdi Z.. (2011). Üzleti intelligencia megoldások a vállalkozásoknál – Infotér elemzés. Available:http://infoter.eu/cikk/uzleti_intelligencia_megoldasok_a_vallalkozasoknal [2017.06.14.]
[5] Sasvari, P. (2015). The Examination of Using Business Intelligence Systems by Enterprises in Hungary,International Journal of Advanced Computer Science and Applications, ISSN 2156-5570, Vol. 6, Iss. 2, pp. 90-96
[6] Központi Statisztikai Hivatal: Az infokommunikációs technológiák és szolgáltatások helyzeteMagyarországon,2015 Available: https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/ikt/ikt15.pdf [2017.06.14.]
[7] Jánosa A. (2010). Üzleti intelligencia alkalmazások. Budapest: ComputerBooks. pp.
[8] Gelei A. (2013). Logisztikai döntések-fókuszban a disztribúció. Akadémiai Kiadó, Budapest pp.37-61
[9] Demeter K.,Gelei A., Jenei I., Nagy J. (2009): Tevékenységmenedzsment - Termelés és logisztika,értékteremtés, folyamatfejlesztés. Aula, Budapest pp. 19-29
[10] Mingook Lee, Sungjoo Lee (2017): Identifying new business opportunities from competitor intelligence: Anintegrated use of patent and trademark databases Technological Forecasting and Social Change, Volume 119,June 2017, Pages 170-183



Copyright (c) 2019 Gradus