Gradus

VOL 4, NO 1 (2017): SPRING (APRIL)

 

A MOBILITÁS IGÉNYE KÜLÖNBÖZŐ TANULÁSI KÖRNYEZETEKBEN

MOBILITY IN DIFFERENT LEARNING ENVIRONMENTS


Dr. Miskolczi Ildikó PhD, LLM

Abstract

A XX. század utolsó harmadát, ahogy az élet bármely részén, az informatika területén is az ugrásszerű és egyre nagyobb sebességű fejlődés, átalakulás jellemezte. Ez kihatással volt és a mai napig kihatással van az IKT† eszközök fejlődésére is. A mobiltelefon az osztálytermen kívül, informális környezetben is bevonható a tanulási folyamatba. A mobiltelefon révén az élet bármely helyzetében – bárhol, bármikor – azonnal választ kaphatunk kérdéseinkre.

As in any part of life, in the field of information technology there were many and significant progress too in the last third of the XX. century. It was an impact, and has an impact on the development of ICT tools to this day. In this article the author writes about a new learning technology, what name is mobile learning. The mobile phone outside the classroom, informal setting may be involved in the learning process. The mobile phone through any situation in life - anywhere, anytime - get answers to our questions immediately. You can learn with mobil thechnology easy – anytime, anywhere.


Keywords

Kulcsszavak: mobilitás, mobiltanulás, szituatív tanulási környezet, mobiltanulás előnyei, mobiltanulás kihívásai,

Keywords: mobility, mobil learning, situational learning environment, preference of mobil learning, challenge of mobil learning,


References

[1] Magyari Zsombor: Mitől okosabb? 2008 http://www.technet.hu/pdamania/20080312/pda-t_vagy_okostelefont/(letöltés ideje: 2016. február 23.)
[2] Andreas Holzinger, Alexander Nischelwitzer, Matthias Meisenberger: Mobile Phones as a Challenge for m-Learning: Examples for Mobile Interactive Learning Objects (MILOs)http://user.meduni-graz.at/andreas.holzinger/holzinger/papers%20en/A32%20Holzinger%20et%20al%20%282005%29%20Mobile%20Phones%20as%20a%20Challenge%20IEEE%20PerCom.pdf(letöltés ideje: 2016. február 23.)
[3] Gomo: http://www.gomo.hu/2009/09/09/az-mlearning-elonyei-avagy-miert-jo-a-mobil-oktatas-es-mobil-tanulas/(letöltés: 2015. december10.)
[4] Agnes Kukulska-Hulme, John Traxler: Mobile learning: a handbook for educators and trainers p. 210; p. 1 BritishLibrary Cataloguing-in-Publication Data; Library of Congress Cataloguing-in-Publication Data, 2005 ISBN 0-415-35740-3
[5] Chi-Hong Leung, Yuen-Yan Chan: Mobile Learning: A New Paradigm in Electronic Learning 2003,http://www.te.ugm.ac.id/~widyawan/mobilearn/MobilearnParadigm.pdf(letöltés ideje: 2015. december 3.)



Copyright (c) 2019 Gradus