Gradus

VOL 3, NO 2 (2016): AUTUMN (NOVEMBER)

 

DP-DC PÁROSÍTOTT ACÉLOK MIG FORRASZTÁSA

MIG BRAZING OF DP-DC STEELS


Berczeli Miklós, Weltsch Zoltán

Abstract

A járműgyártók napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy a karosszéria gyártás során tömegcsökkenést érjenek el a szerkezeti szilárdságának megtartásával. Fontos ugyanakkor, hogy mindezt költséghatékonyan érjék el. Ennek a megvalósításnak egyik lehetősége, ha zónánként olyan szilárdságú acélokat alkalmaznak, amit a funkciója a felépítménynek megkíván. A különböző tulajdonságokkal rendelkező karosszéria elemek összekötése új kihívások elé állítja a járműgyártókat. A normál (DC) és emeltszilárdságú (DP) acélok közötti kötés kialakításának egyik módja a keményforrasztással létrehozott kötések kialakítása, mely számos előnnyel rendelkezik a hegesztéshez képest. Cikkünkben MÍG forrasztással alakítunk ki kötést DC-DP anyagpárosítások között és vizsgáljuk a különböző beállítások során bekövetkező változásokat.

Nowadays the vehicle manufacturers want to more and more reduce the body weight to achieve a reduction while maintaining structural strength. However it is important, that cost-effectively achieve all this. One method of this embodiment, if the required strength steels are used, which expected the function of the structure. The body panels interconnection with different parameters presents new challenges for vehicle manufacturers. The connection between the standard (DC) and increased strength (DP) steels design is one way for the binding established by brazing, which has several advantages over welding. In this paper MIG brazing bond is formed between the DC-DP material pairs and examine changes in the different settings.


Keywords

Kulcsszavak: keményforrasztás, MIG, DP-DC, emelt szilárdságú acél, nedvesítés,

Keywords: brazing, MIG, DP-DC, high strength steel, wetting,


References

[1] “Korszerű, növelt szilárdságú acélok a járműváz és karosszéria gyártásában” Gépjárművek és JárműgyártásTanszék. [Online]. Available: http://www.gjt.bme.hu/sites/default/files/korszeru_novelt_szil_acelok.pdf. [Megtekintés: 30-Aug-2016].
[2] “Járműgyártás és Javítás 1,” Tankönyvtár. [Online]. Available:http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/0018_Jarmugyartas_es_javitas/adatok.html. [Megtekintés: 30-Aug-2016].
[3] “Fém és polimer anyagok lézersugaras kötéstechnológiája,” Autopro. [Online]. Available:http://autopro.hu/gyartosor/Fem-es-polimer-anyagok-lezersugaras-kotestechnologiaja/17080/. [Megtekintés: 30-Aug-2016].
[4] ”Dual phase versus TRIP strip steels: Microstructural changes as a consequence of quasi-static and dynamictensile testing,” Materials Characterization. [Online]. Available:http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1044580306002269. [Megtekintés: 30-Aug-2016].
[5] “2012 Volvo S60 Body Structure,” Boron Extrication. [Online]. Available:http://www.boronextrication.com/2011/08/16/2012-volvo-s60-body-structure/. [Megtekintés: 30-Aug-2016].
[6] “Különleges autóipari acél ötvözetek, karosszéria elemek lemezanyagai,” 2013.
[7] “Forrasztott kötések,” Miskolci Egyetem. [Online]. Available: http://www.uni-miskolc.hu/~elkszabo/Oktatas/VA_Villamos_alaplabor_3_resz.pdf. [Megtekintés: 30-Aug-2016].
[8] “MIG Brazing What Is It, Why Should I Use It?,” Repairability Technical Support Portal. [Online]. Available:https://rts.i-car.com/collision-repair-news/mig-brazing-what-is-it-why-should-i-use-it.html. [Megtekintés: 30-Aug-2016].
[9] “MIG-forrasztás munkahely a jövő eljárása,” Autó technika. [Online]. Available:http://autotechnika.hu/uploads/files/archiv/2003/02/53-54.pdf. [Megtekintés: 30-Aug-2016].



Copyright (c) 2019 Gradus