Gradus

VOL 2, NO 2 (2015): AUTUMN (NOVEMBER)

 

NAPJAINK JÁRMŰKAROSSZÉRIA ANYAGAI

THE PRESENT BODY IN WHITE MATERIALS


Béres Gábor, Danyi József, Végvári Ferenc, Tisza Miklós

Abstract

A járműipar dinamikus fejlődésével egyre sürgetőbbé válik a járműgyártás költségeinek és „anyagéhségének”, illetve a gépjármű károsanyag kibocsátásának csökkentése. Új innovatív, környezetbarát megoldások felkutatása szükséges a természetes környezet és az emberiség harmóniájának fenntartásához. E követelmények kielégítése mellett, a modernkori járműfelhasználóknak jogosak az igényeik a biztonság tekintetében is. Az átalakuló félben lévő elvárások kielégítése érdekében vékonyabb lemezek alkalmazása került előtérbe, melyekkel a kisebb tömeg, így kevesebb üzemanyag felhasználás révén a CO2 emisszió csökkentése megoldható. A vékonyabb lemezekből álló járműkarosszéria törésbiztonságának megtartásához azonban új, nagyszilárdságú, és nagy energia elnyelő képességű anyagokra van szükség. Az ezekkel az anyagokkal megoldható, szilárdság arányból származtatott tömegcsökkenés, akár több mint 30% is lehet, anélkül, hogy az elnyelt ütközési energia, azaz a törésbiztonság csökkenne.

The continuously development of automotive industry urgently requires the reducing of manufacturing and material costs. Next to the high costs, the moderation of the greenhouse gas emission is also a primary problem. Finding of new innovative and environmental safe technologies is necessary to save the harmony between the population and the nature. Next to this conditions the requirements of the customers with regard to safety lead to the increasing of the body strength. Applying of thinner sheets came into view in order to the weight reduction, and in this way the reduction of the fuel combustion and CO2 emission. But the production from thinner sheets is only possible with the application of high-strength materials to avoid the reduction of crashworthiness and safety. Vehicle manufacturing from such materials can reach up to 30 % mass reduction, next to unchanged crashworthiness.


Keywords

Kulcsszavak: járműkarosszéria, tömegcsökkentés, nagyszilárdságú acélok,

Keywords: body in white, light weight, construction, high strength steels,


References

[1] WorldAutoSteel: Advanced High-Strength Steels, Application Guidelines V5.0 (2014)
[2] Xintao Cui, Hongwei Zhang, Shuxin Wang, Lianhong Zhang, Jeonghan Ko: Design of lightweight multi-materialautomotive bodies using new material performance indices of thin-walled beams for the material selection withcrashworthiness consideration, Materials and Design 32 (2011) 815–821
[3] Tisza M.: Járműipari acélfejlesztések, GÉP, LXIII. (2012) 3-10
[4] Bitay Enikő: Járműipari acélok szilárdságnövelési lehetőségei, Fiatal Műszakiak Tudományos Ülésszaka XX.Műszaki Tudományos Közlemények 3. 91-94 oldal, 2015.
[5] P. Movahed, S. Kolahgar, S.P.H. Marashi, M. Pouranvari, N. Parvin: The effect of intercritical heat treatmenttemperature on the tensile properties and work hardening behavior of ferrite–martensite dual phase steel sheets,Materials Science and Engineering A 518, 2009.
[6] Dr. Prohászka János: Bevezetés az anyagtudományba I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988. 161-179 old
[7] V. Uthaisangsuk, U. Prahl, W. Bleck: Modelling of damage and failure in multiphase high strength DP and TRIPsteels, Engineering Fracture Mechanics 78 (2011) 469–486
[8] Prohászka J.: Anyagtudomány és technológia, GÉP XLI. évf. (1989) 10. sz. 383-389
[9] Gajendra Jha, Sourav Das, Subhasis Sinha, Arijit Lodh, Arunansu Haldar: Design and development of precipitatestrengthened advanced high strength steel for automotive application, Materials Science & Engineering A (2013)394-402
[10] Zorkóczy Béla: Metallográfia és anyagvizsgálat, Tankönyvkiadó, Budapest (1975)
[11] Dr. Kardos Károly, Dr. Danyi József: Szerelés és karosszériagyártás, elektronikus tankönyv, Széchenyi IstvánEgyetem, 2011.
[12] Manabu Takahashi: Developement of High Strength Steels for Automobiles, Nippon Steel Technical Report no. 88July 2003.
[13] Yuxuan Li, Zhongqin Lin, Aiqin Jiang, Guanlong Chen: Use of high strength steel sheet for lightweight andcrashworthy car body, Materials and Design 24 (2003) 177–182
[14] P. Groche, M. Christiany: Evaluation of the potential of tool materials for the cold forming of advanced high strengthsteels, WEAR 302 (2013) 1279–1285, International Journal on the Science and Technology of Friction Lubricationand Wear
[15] I. Mejía, A. Bedolla-Jacuinde, C. Maldonado, J.M. Cabrera: Hot ductility behavior of a low carbon advanced highstrength steel (AHSS) microalloyed with boron, Materials Science and Engineering A 528 (2011) 4468–4474
[16] Kovács-Coskun Tünde, Pinke Péter: Hőkezelt 22MnB5 acél kopásállóságának vizsgálata, Fiatal MűszakiakTudományos Ülésszaka XX. Műszaki Tudományos Közlemények 3. 187-190 oldal, 2015.
[17] A. Ghiottia, S. Bruschi, F. Borsetto: Tribological characteristics of high strength steel sheets under hot stampingconditions, Journal of Materials Processing Technology 211 (2011) 1694– 1700
[18] F Ozturk, A Polat, S Toros, R C Picu: Strain Hardening and Strain Rate Sensitivity Behaviors of Advanced HighStrength Steels, Journal of Iron and Steel Research, International. 2013, 20(6): 68-74
[19] Automotive Worldwide: Extract from the product cataloge, ©ArcelorMittal, 2013. 1-90 oldal
[20] Bitay Enikő, Popa-Müller Izolda: Mechanikai tulajdonságok és a hőkezelési hőmérséklet kapcsolata duál fázisúacélnál, Fiatal Műszakiak Tudományos Ülésszaka XIX. Erdélyi Múzeum-Egyesület Kiadványa, Kolozsvár 2014, 81.-84. oldal
[21] Golovanenko Sz. A., Fonstein N. M.:Dvuhfáznie ferritno-martenszitnüe sztali, Metallovedenie i termicseszkajaobrabotka metallov (1984) 11. 25-28 (GTT 1986/3 XXVI 33-42 old.)
[22] Z.K. Teng, X.M.Chen: Edge cracking mechanism in two dual-phase advanced high strength steels, MaterialsScience&Engineering A 618 (2014) 645–653
[23] Tisza M.: Az anyagkutatás néhány új eredménye a képlékeny hidegalakításban, GÉP XXXV (1983) 9. sz. 325-330
[24] Balogh András, Gáspár Marcell, Prém László: A hegesztett szerkezetek konvencionális és korszerűnagyszilárdságú acéljainak rendszerezése és hegesztési nehézségei, GÉP LXIV (2013) 7-13
[25] Sawitree Sodjit, Vitoon Uthaisangsuk: Microstructure based prediction of strain hardening behavior of dual phasesteels, Materials and Design 41 (2012) 370–379
[26] R. Kuziak, R. Kawalla, S. Waengler: Advanced high strength steels for automotive industry, Archives of Civil andMechanical Engineering, Vol. VIII 2008 No. 2
[27] X. Sun, K.S. Choi, A. Soulami, W.N. Liu, M.A. Khaleel: On key factors influencing ductile fractures of dual phase(DP) steels, Materials Science and Engineering A 526 (2009) 140–149
[28] W.J. Dan, Z.Q. Lin, S.H. Li, W.G. Zhang: Study on the mixture strain hardening of multi-phase steels, MaterialsScience and Engineering A 552 (2012) 1– 8
[29] Gulyás J., Baross B.: Trip acélok tulajdonságainak vizsgálata, Miskolci Egyetemi Közlemények 37-38. oldal, 2005.
[30] Kozma Bálint, Dobránszky János: TRIP700 acél ellenállás-ponthegesztése, Fiatal Műszakiak TudományosÜlésszaka XX. Műszaki Tudományos Közlemények 3. 191-194 oldal, 2015.
[31] Szalai Sz.: Nagy szilárdságú karosszérialemezek alakíthatósági vizsgálatai, Bányászati és kohászati lapok,147.évf. (2014) 34-38.
[32] Quanshun Luo: Creating Ultra-High Strength Steels for Large Vehicles – an interview with worldautosteel.org:http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=10772&utm_source=WorldAutoSteel+Initial+Opt-In+List&utm_campaign=ac49195d20-Best_of_the_month_June7_21_2015&utm_medium=email&utm_term=0_605efaaf10-ac49195d20-427913277#utm_sguid=149451,4fbfc266-81c4-8fb3-d49d-70fe3ba20ab2



Copyright (c) 2019 Gradus