Gradus

VOL 2, NO 2 (2015): AUTUMN (NOVEMBER)

 

ROBOTIKA A KÖZOKTATÁSBAN

ROBOTICS IN PUBLIC EDUCATION


Kiss Róbert

Abstract

Robotics without doubt is one of the leading research fields of the 21st century. It can also play an important role in secondary education as a way of developing students’ engineering, information technology and problem-solving competences, thus providing an adequate background for later ambitions in scientific fields. We rely on MINDSTORMS robots as appropriate supporting hardware. Teaching robotics in IT lessons in public education has started to become popular in recent years. Concerning the international trends, competing in this field has had a tradition of more than ten years, involving 50-60 countries with approximately 20-30 thousand student teams. International tournaments often differ from the traditional contests in Hungary, both in concept and content. In this writing we demonstrate the potentials offered by robotics to develop students’ algorithmic thinking and problem- solving abilities with a definite intention of reforming the teaching of information technology at secondary schools. The supplementary control-group trial is meant to prove how this method contributes to students’ motivation in IT lessons.


Keywords

Kulcsszavak: robotika, algoritmikus gondolkodás, innováció, problémamegoldás, közoktatás,

Keywords: robotics, algorithmic thinking, innovation, problem-solving, education,


References

[1] Nagy József (2000): XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest
[2] Szántó Sándor (2002): Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése általános iskolában Új pedagógiai szemle, 2002/5:84-175.
[3] Pentelényi Pál (1999): Az algoritmikus szemléletmód kialakítása és fejlesztése a tanítástanulási folyamatban.LIGATURA Kiadó, Budapest
[4] B. Erwin (2001): Creative Projects with LEGO Mindstorms, Addison-Wesley Professional
[5] Bessenyei István (1998): Képernyő, tanulási környezet, olvasás: Seymour Papert tanuláselméleti nézeteiről azolvasás kapcsán. Új Pedagógiai Szemle, 1998/10. sz.
[6] Csapó Benő (2003): A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Akadémiai Kiadó, Budapest
[7] Lénárd Ferenc (1978): A problémamegoldó gondolkodás, Budapest, Akadémiai kiadó
[8] M. Gasperi, P. „Philo” Hurbain, I. Hurbain (2007): Extreme NXT, Extended the LEGO Mindstorms NXT to the NextLevel, Apress, Inc.
[9] D. Astolfo, S. Cavers, K. Clague, Cs. Soh, L. Whitman, T. Witherspoon (2002): LEGO Mindstorms Ultimate BuilderProjects, Syngress Publishing, Inc.
[10] Kiss Róbert, Pásztor Attila (2009): Mobil robotok programozása NXC és NXT-G nyelven. Kecskeméti FőiskolaGAMF Kar, főiskolai jegyzet.
[11] Kiss Róbert, Badó Zsolt (2011): Egyszerű robotika, a Mindstorms NXT robotok programozásának alapjai, NationalInstruments Hungary, digitális könyv (http://www.amcham.hu/other-publications)
[12] Kiss Róbert (2014): Kreatív robotika, a MINDSTORMS EV3 robotok programozásának alapjai, National InstrumentsHungary, Digitális könyv (http://www.hdidakt.hu/adat/dw_anyagok/dw_74.pdf)



Copyright (c) 2019 Gradus